Skip to content
Klubbchef Micael Eriksson ger sin syn på sina första månader på jobbet.
FOTO: Tomas Nilsson

Klubbchefen om första tiden - "Fantastiskt många ställer upp"

27 oktober 2023

I mitten av augusti tillträdde Micael Eriksson sin tjänst som ny klubbchef i Katrineholm Bandy och nu ger han sin syn på sina första månader på jobbet.

Det är bråda tider i bandybranschen. Trots att tävlingssäsongen knappt har hunnit starta så går verksamheten redan på högvarv sedan länge - både i Kronfågel Arena och på Katrineholm Bandys kansli.

Det har gått drygt två månader sedan Katrineholm Bandy blev med ny klubbchef i form av Micael Eriksson, 60, och trots att han kom till sitt nya jobb med bra koll på verksamheten sedan tidigare så finns det mycket som har överraskat honom under de första månaderna.

– Hela föreningens verksamhet är en ännu större apparat än vad jag kanske trodde. Det är framförallt mycket administrativt som behöver vara i ordning löpande hela tiden. Jag kom även in i ett läge där allt nästan hände samtidigt. Allt från bokningar till olika typer av införsäljning och den löpande bokföringen. Det blir långa dagar, skrattar Eriksson.

Det är kanske lätt att tro att en allsvensk bandyförening av Katrineholms storlek borde kunna driftas utan anställd personal, men det menar både klubben och Micke själv inte stämmer alls.

– Jag tycker att det krävs minst en tjänst sett till vilken verksamhet vi har idag och då är det alltjämt så att timmarna inte riktigt räcker till. Den stora fördelen här är dock alla människor runtomkring, som är ideellt engagerade. Jag har fått med mig väldigt mycket positivt under den här hösten från alla möten med personer inom föreningen som är beredda att hjälpa till där det behövs. Även om vi, som så många andra föreningar, sliter hårt för att bli fler, så underlättar det mitt arbete enormt att det finns så mycket kompetens och engagemang i föreningen idag. Det krävs väldigt mycket människor för att allt ska fungera, men det finns verkligen ett hjärta i hela verksamheten, säger han.

Kärnan i rollen som klubbchef är att vara operativt ansvarig över hela verksamheten och försöka ha ett helikopter-perspektiv över allt som görs och ska göras. En utmaning givetvis när det kan handla om allt från träningstider till samarbetsavtal med partners och samhällsengagemang samtidigt som det redan nu har påbörjats viktig utveckling rörande såväl bandy- som trygghetsfrågor.

– Inom de områden som vi har pratat om att vi ska utveckla så har det ju hänt saker i och med tillsättandet av Linda Myhrman som trygghetsansvarig och Magnus Rostedt som bandyutvecklare. Linda har påbörjat sitt arbete genom att träffa alla lag och ledare och nu ska hon och jag exempelvis gå igenom föreningens policydokument för att se till så att dessa är uppdaterade och korrekta. Rörande bandyn så har vi snart vår fjärde träff med alla ledare för att fortsätta med det levande dokument som är den utvecklingstrappa som vi försöker implementera, säger Eriksson.

När den här texten kommer ut är det mindre än 24 timmar kvar till A-lagets allsvenska seriepremiär, men det är givetvis även mycket annat i görningen för klubbchefen.

– Den närmaste tiden nu handlar det bland annat om planering av poolspel tillsammans med ungdomsledare. Vi hade en mycket lyckad cup i U15 Katrineholm Cup den gångna helgen, men redan nästa vecka börjar planeringen för Stjärnkliniken U14 Cup som avgörs i mellandagarna och även ICA Maxi Flickcup direkt efter nyår. Samt att vi ska komma igång med användningen av en helt ny, säkrare, sarg som kommer användas vid spel 5 mot 5 och 7 mot 7.

– Jag ska ju ha det här helikopter-perspektivet på allt och då är ju det kanske mest centrala att jag följer upp så att vi har ordning på vår ekonomi och att vi följer den budget som årsmötet beslutat om. Där kan vi absolut inte fladdra iväg och leva över våra tillgångar. Jag försöker stötta upp marknadsgruppen så att det fortsätter att komma in pengar löpande och så att vi kan fortsätta den planerade utvecklingen av verksamheten.

Eriksson avslutar med att berätta om att han nyligen fick frågan huruvida föreningen i nuläget kanske lider av lite växtvärk och om verksamheten står i ett läge där drivkraften framåt är stor, men att resurserna, både ekonomiskt och personellt, inte riktigt räcker till. En beskrivning han förstår, men inte helt håller med om.

– Jag skulle inte kalla det växtverk. Jag tror mer att det handlar om att sedan vi fick den här förträffliga arenan så har vi förlängt säsongerna hela tiden. Det innebär att det är fler punktinsatser som krävs och vi behöver vara på plats vid fler tillfällen. Det tillsammans med att vi oavsett hade behövt bli fler…

– Jag har stora förhoppningar om att vi ska lyckas knyta till oss en större grupp som finns runtomkring i olika roller på sikt. Det är en stor del i mitt arbete att försöka sätta en organisation som fungerar, så att vi inte kör slut på oss. Det innefattar ju även att vara med och dra i handbromsen om det dyker upp projekt som vi inte mäktar med. Vi tar idag ett väldigt stort samhällsansvar i Katrineholm med skolsamverkan och samhället i stort som kräver rejäla insatser. Vi jobbar även på att få till ett ordentligt årshjul så att alla medlemmar ser och förstår vad det är som händer i verksamheten under ett helt år. Att man vet när vi behöver ha arbetsinsatser för att saker och ting ska fungera.

Vill du vara med och bidra i föreningens utveckling på det ena eller andra planet? Kontakta klubbchef Micael Eriksson på 0150-121 30 eller info@kvbs.se.